اخبارویزای آلمان

پارلمان آلمان به تسهیل تابعیت دوگانه رأی مثبت داد!

نمایندگان مجلس آلمان به لایحه ای برای تغییر قانون شهروندی رأی دادند که به بخش بزرگی از جمعیت این کشور امکان داشتن تابعیت دوگانه را می دهد. این لایحه همچنین زمان مورد نیاز برای واجد شرایط شدن برای تابعیت را کاهش می دهد.

در روز جمعه، مجلس آلمان (بوندستاگ) به قانونی رأی مثبت داد که روند دریافت تابعیت این کشور را آسان‌تر کرده و امکان داشتن تابعیت دوگانه را برای بخش‌های بیشتری از جامعه فراهم می‌کند.

دولت آلمان معتقد است که این قانون می‌تواند با جذب نیروی کار ماهر بین‌المللی، به کاهش کمبود شدید نیروی کار در آلمان کمک کند.

این لایحه با حمایت احزاب حاکم سوسیال دموکرات، دموکرات آزاد و حزب سبز به تصویب رسید. اما احزاب مخالف مانند ائتلاف دموکرات مسیحی، اتحادیه سوسیال مسیحی و حزب جایگزین برای آلمان (اف‌دی) با آن مخالفت کردند.

در رأی‌گیری انجام شده، از مجموع ۶۳۹ رأی، ۳۸۲ رأی موافق، ۲۳۴ رأی مخالف و ۲۳ رأی ممتنع به دست آمد.

با توجه به قانون جدید، تغییرات به شرح زیر هستند:

  • کاهش زمان اقامت:افراد خارجی اکنون می توانند پس از پنج سال اقامت در آلمان برای پاسپورت این کشور درخواست دهند. پیش از این، این مدت هشت سال بود. در موارد استثنایی با ادغام فوق العاده خوب، تابعیت پس از سه سال نیز امکان پذیر خواهد بود.
  • تسهیل تابعیت دوگانه:در حال حاضر، معمولا فقط شهروندان کشورهای دیگر اتحادیه اروپا یا سوئیس مجاز به داشتن تابعیت دوگانه هستند، اگرچه در برخی موارد استثنایی برای سایر مهاجران نیز مجاز است. با این قانون جدید، صرف نظر از اینکه متقاضی از کجا آمده باشد، امکان دسترسی مستقیم به تابعیت دوگانه فراهم می شود.

به طور خلاصه، این قانون روند دریافت تابعیت آلمان را آسان‌تر کرده و امکان داشتن تابعیت دوگانه را برای طیف گسترده‌تری از مردم فراهم می‌کند.

وزیر کشور آلمان در آستانه این رای گیری گفت که این تغییر به جذب نیروی کار ماهر و مورد نیاز کشور که با کمبود شدید نیروی کار مواجه است، کمک می کند.

نانسی فایزر وزیر کشور گفت: “ما باید در رقابت جذب نیروی کار ماهر همگام باشیم. این بدان معناست که ما باید مانند ایالات متحده و کانادا به افراد واجد شرایط از سراسر جهان پیشنهاد کار بدهیم. بدیهی است که تابعیت آلمان بخشی از این پیشنهاد است.”

این لایحه به ده ها هزار نفر از شهروندان ترکیه، از جمله مهاجران نسل سوم که والدین و پدربزرگ و مادربزرگشان در دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۷۰ به عنوان “کارگران مهمان” به آلمان آمده اند، این امکان را می دهد که شهروند و رای دهنده شوند.

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا

Reset password

Enter your email address and we will send you a link to change your password.

Get started with your account

to save your favourite homes and more

Sign up with email

Get started with your account

to save your favourite homes and more

By clicking the «SIGN UP» button you agree to the Terms of Use and Privacy Policy
Powered by Estatik